Jak bezpiecznie robić zakupy przez Internet?

Polacy coraz chętniej robią zakupy przez Internet, wg. szacunków, wartość e-handlu w tym roku wyniesie 15,5 mld złotych, z czego duża część przypadnie na okres przedświąteczny. Ten czas to również „żniwa” dla różnego rodzaju oszustów i naciągaczy – ostrzegają specjaliści z Mediarecovery, firmy zajmującej się informatyką śledczą i bezpieczeństwem danych.

Koniec i początek każdego roku to okres w którym znacząco zwiększa się ilość oszustw w sieci – mówi Zbigniew Engiel z laboratorium informatyki śledczej Mediarecovery – Zjawisko będzie się nasilać wraz ze wzrostem ilości potencjalnych ofiar.

Jednak Internauci stają się coraz uważniejsi więc oszuści muszą się bardziej wysilić. Pseudo sklepy internetowe mają więc przyjazny dla oka wygląd, a zdjęcia i opisy produktów są bardzo staranne. Część z nich działa też z wyprzedzeniem tworząc sklepy internetowe np. w okresie wakacyjnym, prowadząc na początku rzeczywistą sprzedaż produktów, zbierając grono klientów i pozytywne opinie. W końcówce roku zaczynają się super wyprzedaże, obniżki cen i… problemy z realizacją dostaw. Na jednym pseudo sklepie internetowym można „zarobić” w okresie przedświątecznym kwoty sięgające nawet 200 000 – 300 000 złotych.

Co zatem zrobić by zmniejszyć szansę bycia oszukanym?

  1. Przede wszystkim należy zadbać o bezpieczeństwo komputera z którego dokonujemy transakcji. Podstawą powinno być używanie oryginalnego, stale aktualizowanego systemu operacyjnego. Dodatkowo należy używać oprogramowania chroniącego czyli antywirusa, firewalla i antyspyware. W sieci można znaleźć wiele tego typu programów darmowych dla użytkowników domowych. Nie należy dokonywać zakupów z nieznanych komputerów ponieważ nie wiem jakie oprogramowanie jest w nim zainstalowane, a mogą być to np. programy szpiegowskie, które wykradną nasze dane osobowe i dane związane z logowaniem do sklepów czy konta bankowego.
  2. Pamiętajmy by adres sklepu starać się wpisywać ręcznie. Klikanie w odnośniki może nas przekierować do witryny stworzonej przez oszusta, łudząco podobnej do oryginalnej, służącej jedynie wyłudzaniu danych osobowych.
  3. Kiedy wybierzemy już sklep w którym chcemy zrobić zakupy, należy zwrócić uwagę czy panel logowania wyświetla się poprzez połączenie szyfrowane. Można to poznać po początku adresu zaczynającego się od „https” i symbolu kłódki w oknie przeglądarki.
  4. Warto również sprawdzić czy ze sklepem można się skontaktować w inny sposób niż przez e-mail oraz zobaczyć czy jest podany adres korespondencyjny.
  5. Po dokonaniu zakupu warto zweryfikować potwierdzenie przesłane przez sklep z zamówieniem.
  6. W przypadku otrzymania maila z prośbą o o ponowne podanie swoich danych w żadnym przypadku nie należy tego robić. Można zadzwonić do sklepu internetowego i poinformować o takim wydarzeniu. Żaden dbający o bezpieczeństwo sklep nie będzie wymagał podawania danych osobowych w e-mailu. Tego typu działania przeprowadza się podczas szyfrowanego połączenia ze stroną sklepu.

Jeśli wszystko zawiedzie i padnie się ofiarą oszustwa

Przede wszystkim jak najszybciej trzeba zgłosić sprawę na Policję. Dziś funkcjonariusze mają zarówno odpowiednie narzędzia jak i doświadczenie w tego typu dochodzeniach więc z pewnością potraktują takie zgłoszenie poważnie.Warto zachować całą korespondencję ze sklepem prowadzoną przez Internet. Zapewne zostanie dołączona do dokumentacji związanej z dochodzeniem. W miarę możliwości ostrzec znajomych i innych internautów przed oszustwem.

Zdrowy rozsądek jest najważniejszy

Podczas zakupów w Internecie powinno się zawsze zachować zdrowy rozsądek – dodaje Zbigniew Engiel z laboratorium informatyki śledczej Mediarecovery – hiper obniżki cen i mega wyprzedaże powinny nas zainteresować ale warto za każdym razem zastanowić się czy komukolwiek opłacałoby się sprzedawać produkty np. za 50% ich wartości.

Przeczytaj również artykuł: Phishing świąteczny. Nie daj się złowić!
2018-12-19T10:18:26+00:002010/12/01|
  • Dane teleadresowe
  • Siedziba główna
    Media Sp. z o.o.
    ul. Piotrowicka 61,
    40-723 Katowice
  • tel.: +48 32 782 95 95
    fax: +48 32 782 95 94
    NIP: 6342341032
  • Oddział Warszawa
    Media Sp. z o.o.
    ul. Chałubińskiego 8, piętro 18,
    00-613 Warszawa
  • tel.: +48 22 719 97 00
  • -------------------------------
  • Skontaktuj się z nami
  • Dane teleadresowe
  • Siedziba główna
    Media Sp. z o.o.
    ul. Piotrowicka 61,
    40-723 Katowice
  • tel.: +48 32 782 95 95
    fax: +48 32 782 95 94
    NIP: 6342341032
  • Oddział Warszawa
    Media Sp. z o.o.
    ul. Chałubińskiego 8, piętro 18,
    00-613 Warszawa
  • tel.: +48 22 719 97 00
  • -------------------------------
  • Skontaktuj się z nami
  • Dane teleadresowe
  • Siedziba główna
    Media Sp. z o.o.
    ul. Piotrowicka 61,
    40-723 Katowice
  • tel.: +48 32 782 95 95
    fax: +48 32 782 95 94
    NIP: 6342341032
  • Oddział Warszawa
    Media Sp. z o.o.
    ul. Chałubińskiego 8, piętro 18,
    00-613 Warszawa
  • tel.: +48 22 719 97 00
  • -------------------------------
  • Skontaktuj się z nami
  • Dane teleadresowe
  • Siedziba główna
    Media Sp. z o.o.
    ul. Piotrowicka 61,
    40-723 Katowice
  • tel.: +48 32 782 95 95
    fax: +48 32 782 95 94
    NIP: 6342341032
  • Oddział Warszawa
    Media Sp. z o.o.
    ul. Chałubińskiego 8, piętro 18,
    00-613 Warszawa
  • tel.: +48 22 719 97 00
  • -------------------------------
  • Skontaktuj się z nami